محورنیوز
  • صفحه نخست
    • صفحه یک
    • صفحه دو
    • صفحه سه
  • سیاسی
  • مگا منو

    سیاسی

    جهان

    اقتصادی

    عکس

    اقتصادی

    ورودی آب سد بوکان به دنبال بارش‌های اخیر پنج برابر افزایش یافت

    کارخانه قند شیروان: اهمیت مسئولیت اجتماعی را مدنظر قرار دهد

    تخصیص وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده

    “وزارت صمت: گرانی رقابت‌کُش، چالش جدید دولت”

  • جهان
  • ورزش
  • ویژگی ها
    • آرشیو
      • آرشیو یک
      • آرشیو دو
      • آرشیو سه
      • آرشیو چهار
    • طرح بندی پست
      • طرح یک
      • طرج دو
      • طرح سه
      • طرح چهار
      • طرح پنج
      • طرح شش
      • طرح هفت
      • طرح هشت
      • طرح نه
      • طرح ده
      • طرح یازده
      • طرح دوازده
      • طرح سیزده
      • طرح چهارده
      • طرح پانزده
      • طرح شانزده
    • سایدبار
      • سایدبار چپ
      • سایدبار راست
      • بدون سایدبار
      • بدون سایدبار وسط چین
    • خبر ویدئویی
    • خبر گالری
    • کامنت
  • چند رسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • هرمزگان
محورنیوز
  • صفحه نخست
    • صفحه یک
    • صفحه دو
    • صفحه سه
  • سیاسی
  • مگا منو
  • جهان
  • ورزش
  • ویژگی ها
    • آرشیو
      • آرشیو یک
      • آرشیو دو
      • آرشیو سه
      • آرشیو چهار
    • طرح بندی پست
      • طرح یک
      • طرج دو
      • طرح سه
      • طرح چهار
      • طرح پنج
      • طرح شش
      • طرح هفت
      • طرح هشت
      • طرح نه
      • طرح ده
      • طرح یازده
      • طرح دوازده
      • طرح سیزده
      • طرح چهارده
      • طرح پانزده
      • طرح شانزده
    • سایدبار
      • سایدبار چپ
      • سایدبار راست
      • بدون سایدبار
      • بدون سایدبار وسط چین
    • خبر ویدئویی
    • خبر گالری
    • کامنت
  • چند رسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • هرمزگان

نقص‌های شاسی و آیرودینامیک؛ نقطه شروع تحول رویکرد مهندسی مرسدس

ورزشی به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از هشت قهرمانی پیاپی در رقابت سازندگان فرمول یک، مرسدس در سال 2022 با آغاز عصر جدید «اثر زمین» عملاً دچار یک عقب‌نشینی ناخواسته شد؛ عقب‌نشینی‌ که درس‌های فراوانی...

1404-08-27
4 بازدیدها
چاپ
0 دیدگاه ها

ورزشی به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از هشت قهرمانی پیاپی در رقابت سازندگان فرمول یک، مرسدس در سال 2022 با آغاز عصر جدید «اثر زمین» عملاً دچار یک عقب‌نشینی ناخواسته شد؛ عقب‌نشینی‌ که درس‌های فراوانی برای این تیم داشت و اکنون مرسدس مصمم است با نزدیک شدن به تغییرات عمده قوانین در سال 2026، هرگز آن اشتباهات را تکرار نکند.هرگاه قوانین فنی فرمول یک دچار تغییرات بنیادین می‌شوند، نظم رقابتی نیز ناگزیر دستخوش اختلال و جابجایی می‌گردد. معمولاً یک یا دو تیم از میان بقیه، زودتر به ارزیابی درست مصالحه‌ها می‌رسند یا به راه‌حل‌هایی دست می‌یابند که دیگران از درک آن غفلت کرده‌اند. گستردگی تغییرات فصل پیشِ‌رو از معماری موتور گرفته تا طراحی شاسی، فضای تنش و نگرانی را در سراسر جدول قهرمانی افزایش داده است، زیرا این تلفیق جدید، چالش‌ها را پیچیده‌تر و تصمیم‌گیری‌ها را حساس‌تر کرده است.در دهه گذشته، سلطه مرسدس بر فرمول یک چنان مطلق بود که حتی صاحبان حقوق تجاری مسابقات نیز گاهی از کاهش جذابیت رقابت‌ها گلایه داشتند اما با ورود فرمول یک به مجموعه قوانینی که در آن تولید اصلی نیروی رو به پایین به آیرودینامیک زیر بدنه واگذار شده بود، نخستین خودروی مرسدس در این دوران تازه هرچند طراحی‌ جسورانه داشت اما در بنیاد خود ناقص بود. همین نقص نیز موجب شد تیم هرگز نتواند شکاف ایجاد شده با رقبای اصلی را کاملاً از میان بردارد.از همین رو، به گفته اندرو شاولین، مدیر مهندسی پیست تیم، تمرکز و انرژی فراوانی صرف این شده است که خودروی 2026 مرسدس از همان آغاز رقابتی باشد، حتی اگر این تصمیم به معنای فدا کردن بخشی از ظرفیت توسعه‌ای خودروی فعلی در فصل جاری باشد. شاولین می‌گوید: در پیست، تمرکز ما بدون تزلزل بر تلاش برای کسب مقام دوم در جدول سازندگان است و همیشه نیز چنین بوده اما در سطح تیم، بارها تأکید کرده‌ایم که نمی‌توانیم منابع خود را به فصل 2024 برگردانیم و به دنبال یک به‌روزرسانی دیرهنگام باشیم، فقط برای اینکه کارمان در حال حاضر آسان‌تر شود. وقتی وارد مجموعه‌ای نو از مقررات می‌شوید، شروع قدرتمند نقشی حیاتی دارد. هر جا که قهرمانی کسب کرده‌ایم، همین مسیر را طی کرده‌ایم. در سال 2022، کمی عقب‌تر از رقبا شروع کردیم و از همان نقطه، کار پیچیده و دشوار شد؛ بنابراین به هیچ‌وجه وسوسه نمی‌شدیم که دوباره نسخه قبلی خودرو را به تونل باد بازگردانیم.او ادامه می‌دهد: با این حال همان‌طور که گفتم، تمام اعضای تیم در پیست و در کارخانه به همراه رانندگان کاملاً بر تحقق اهداف متمرکز هستند. اگر به ردبول نگاه کنید، هنوز هم به‌روزرسانی‌های تازه‌ای روی کف خودرو ارائه می‌کنند اما در مجموع، تیم‌هایی که انتظار داریم با آنها رقابت کنیم نیز دقیقاً همین مسیر را دنبال کرده‌اند: تخصیص بخش قابل توجهی از منابع به توسعه فصل آینده.نخستین خودروی مرسدس در دوران جدید اثر زمین، یعنی W13، در حقیقت نوعی قمار گسترده روی آیرودینامیک بود. معماری واحد قدرت، سامانه خنک‌کاری و طرح کلی خودرو همگی بر اساس ایده ایجاد کوچک‌ترین سایدپادها و بیشترین سطح مؤثر کف شکل گرفته بود اما همان‌طور که ردبول در طول این دوره نشان داد، رفتار شاسی و پویایی حرکتی آن نقشی کلیدی در بهره‌گیری بهینه از آیرودینامیک زیر بدنه دارد.کف خودرو باید تا حد ممکن به سطح زمین نزدیک باشد تا از ورود هوا از لبه‌ها جلوگیری کند و جریان زیر بدنه را پایدار نگه دارد. اغلب تیم‌ها و بیش از همه مرسدس در آغاز دچار دشواری در یافتن نقطه تعادل میان عملکرد تعلیق، حفاظت از لاستیک‌ها و پایداری کف خودرو بودند. سیستم تعلیق باید از یک سو به اندازه کافی نرم باشد تا ضربات و فشارهای وارده بر لاستیک‌ها را کنترل کند و از سوی دیگر چنان پایدار باشد که نوسان‌های عمودی بدنه، عملکرد آیرودینامیکی کف را مختل نکند.در W13، نبود هماهنگی میان این عوامل موجب عملکرد نامطلوب شد: طرح کف خودرو تنها زمانی کارآمد بود که ارتفاع سواری بسیار کم باشد؛ در حالی که ارتفاع و سختی بیش از حد سیستم تعلیق اجازه دستیابی به این شرایط را نمی‌داد. نتیجه آن بود که مرسدس بیشترین آسیب را از هر دو پدیده‌ «پورپویزینگ» (نوسان آیرودینامیکی) و «بانسینگ» (ضربه‌های مکانیکی) دریافت کرد؛ دو پدیده‌ای که اگرچه مرتبط‌ هستند اما ماهیتی مجزا دارند. بررسی عمیق طراحی سایدپادها نیز نشان داد این دو رفتار را نباید با یکدیگر یکی دانست.این ناآگاهی اولیه، به مرور زمان هزینه‌زا شد، زیرا مهندسان تیم ناچار به تغییر مسیرهای توسعه‌ای شدند و در هر تغییر با مجموعه‌ای از چالش‌های تازه روبرو می‌گشتند. شاولین در این باره می‌گوید: اگر بخواهیم صادق باشیم، اکنون که به گذشته نگاه می‌کنیم، بازگرداندن خود به جایگاه قهرمانی از بیرون ساده‌تر از آن چیزی به نظر می‌رسد که در عمل بود. اگر همان روز اول می‌دانستیم آنچه را که امروز درباره این مقررات می‌دانیم راه‌های جلوگیری از پورپویزینگ، نقاط اصلی عملکرد، محدوده‌های حیاتی تنظیمات بی‌شک مسیر متفاوتی طی می‌کردیم. حتی ردبول که با قدرت آغاز کرد، ناچار بود همین مفاهیم را در طول مسیر بیاموزد.او در ادامه اظهار داشت: وقتی در خط مقدم باشید، انتخاب مسیرهای توسعه منطقی‌تر و شفاف‌تر است اما ما در موقعیت جبران عقب‌ماندگی قرار داشتیم و ناچار بودیم چند بار مسیر را عوض کنیم؛ تغییر در مفاهیم طراحی، بازنگری در سایدپادها و این تغییرات اساساً توسعه را به نقطه آغاز بازمی‌گرداند. شما مجبور می‌شوید امیدوار باشید که شیب مسیر توسعه جدید آنقدر تند باشد که عقب‌ماندگی را جبران کند. مهندسی در فرمول یک کار پیچیده‌ای است، اما اگر امکان بازگشت به گذشته و برخورداری از چشم‌انداز امروز وجود داشت، بسیار ساده‌تر جلوه می‌کرد.جورج راسل در نقش تماشاگر مخفی مرسدس! + عکس  انتهای پیام/   

اخبار مرتبط

رئیس سازمان لیگ کشتی: تماشاگرنماها به اعتبار کشتی آسیب زدند
تکذیب شایعه تخریب ویلای مرتبط با علی انصاری
غلامرضا فرخی: رازهای موفقیت پدیده سال 2025 کشتی فرنگی جهان چیست؟
بارش باران پاییزی در شهرستان رودان
غافلگیری در دقیقه نود و پیروزی هیجان‌انگیز آرسنال!
سندرز نسبت به اقدام ترامپ در خصوص جنگ با ونزوئلا هشدار داد
پاری‌سن‌ژرمن پیروزی کسب کرد و به صدر جدول رسید
مقاوم‌سازی ۹۳ هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان‌غربی انجام شد

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار ایران

رئیس سازمان لیگ کشتی: تماشاگرنماها به اعتبار کشتی آسیب زدند
تکذیب شایعه تخریب ویلای مرتبط با علی انصاری
غلامرضا فرخی: رازهای موفقیت پدیده سال 2025 کشتی فرنگی جهان چیست؟
بارش باران پاییزی در شهرستان رودان
غافلگیری در دقیقه نود و پیروزی هیجان‌انگیز آرسنال!
جشن ازدواج ۹۰۰ زوج از فرزندان بازنشستگان نیروهای مسلح برگزار شد
سندرز نسبت به اقدام ترامپ در خصوص جنگ با ونزوئلا هشدار داد
پاری‌سن‌ژرمن پیروزی کسب کرد و به صدر جدول رسید
اقامه نماز؛ زیربنای ایمان، اقتدار و استکبارستیزی در نیروهای مسلح
نماز؛ سرچشمه اقتدار و مدیریت در نیروهای مسلح
مقاوم‌سازی ۹۳ هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان‌غربی انجام شد
تجمع صدها نفر در استکهلم به‌منظور اعتراض به نقض آتش‌بس توسط اسرائیل در...

خبر ورزشی

رئیس سازمان لیگ کشتی: تماشاگرنماها به اعتبار کشتی آسیب زدند

تکذیب شایعه تخریب ویلای مرتبط با علی انصاری

غلامرضا فرخی: رازهای موفقیت پدیده سال 2025 کشتی فرنگی جهان چیست؟

غافلگیری در دقیقه نود و پیروزی هیجان‌انگیز آرسنال!

پاری‌سن‌ژرمن پیروزی کسب کرد و به صدر جدول رسید

محورنیوز

پایگاه خبری محورنیوز رسانه ی پای کار

خبر فوری

بارش باران پاییزی در شهرستان رودان

غافلگیری در دقیقه نود و پیروزی هیجان‌انگیز آرسنال!

دسترسی سریع

  • اینستاگرام
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • 404
  • به زودی​

مجوز ها

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری محور نیوز است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.
تهیه و تولید: دی تمز