فقدان پدر، انگیزهای برای ساخت مستند؛ اکران و توزیع، چالشهای اصلی مستندسازان
جواد رزاقیزاده، کارگردان مستند «آسانسور»، با انتقاد از شرایط اکران مستندها اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مستندها با وجود کیفیت بالای هنری و محتوایی، امکان نمایش به مخاطب عمومی را پیدا نمیکنند و...
جواد رزاقیزاده، کارگردان مستند «آسانسور»، با انتقاد از شرایط اکران مستندها اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مستندها با وجود کیفیت بالای هنری و محتوایی، امکان نمایش به مخاطب عمومی را پیدا نمیکنند و این موضوع، چرخه طبیعی درآمدزایی و تداوم فعالیت در این عرصه را با چالش مواجه میکند. وی همچنین افزود: تأمین بودجه و دریافت مجوزهای قانونی در مرحله پیش از تولید از دیگر دشواریهای این حوزه است. به باور وی، سینمای ایران باید برای مستندها همانند فیلمهای داستانی، سانسهای اختصاصی و برنامهریزی منظم در نظر بگیرد تا هم مخاطبان بیشتری با این گونه سینمایی ارزشمند آشنا شوند و هم زمینه برای توسعه اقتصادی آن فراهم گردد. رزاقیزاده با تأکید بر اهمیت عشق به خلق و لذت بردن از فرآیند سینما، گفت: این عشق و اشتیاق میتواند بسیاری از موانع بهظاهر غیرقابل حل را هموار کند. وی افزود: به عنوان فیلمساز باید بیاموزیم که بهانههای ذهنی را کنار بگذاریم و به جای شکایت، دانش سینمایی و آگاهی خود را افزایش دهیم.
این کارگردان اشاره کرد که فیلمهایش را تنها با همراهی یک دستیار تازهکار و بر پایه عشق و همدلی از مرحله ایده تا پایان تولید پیش برده و هیچ حمایتی از نهادهای دولتی دریافت نکرده است. او در ادامه، بر اهمیت احترام به شعور و درک مخاطب در مستندها تأکید کرد و گفت: کارگردان نباید با توضیحات اضافی، مخاطب را خسته کند، بلکه باید از دل واقعیت، درامی تأثیرگذار بیرون بکشد.
رزاقیزاده درباره دستیابی مستندسازان به اسناد پژوهشی اظهار کرد که به دلیل نوع سوژههایی که انتخاب کرده، تاکنون با مشکلات جدی در این زمینه مواجه نشده است. وی همچنین از پروژه جدید خود به عنوان حلقه پایانی یک سهگانه سینمایی یاد کرد که به سه حوزه محوری هنر میپردازد.
این کارگردان در خصوص ارتقای کیفی جشنواره «سینماحقیقت» گفت: تأمین بسترهای فنی مناسب برای اکران، از جمله سالنهای بزرگ با کیفیت پخش مطلوب، از اولویتهای اصلی است. همچنین، تبلیغات محیطی گسترده و تخصصیتر کردن فرایند داوری میتواند به شناختهتر شدن جشنواره و جذب مخاطب کمک کند.
رزاقیزاده درباره روند تولید مستند «آسانسور» توضیح داد که فرآیند اخذ مجوزها گاهی آنقدر پیچیده و دشوار میشود که میتواند فیلمساز را از ادامه کار منصرف کند. وی همچنین ابراز داشت که از دست دادن پدر در سنین کم، به او فهم عمیقی از ارزش حضور والدین در زندگی میدهد و بزرگترین دغدغهاش در ساخت این مستند، ایجاد فرصتی برای امیرحسین، پسر محمد صابری، به منظور احساس لذت و گرمای همراهی پدر بوده است.
این مستند در مجموع حدود دو سال و نیم به طول انجامید و با چالشهای متعددی مواجه بود. رزاقیزاده در پایان به همکاری خوب سوژه اشاره کرد و از محمد صابری به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت این کار یاد کرد. مستند «آسانسور» در بخش مستند نهمین جشنواره فیلم شهر به نمایش گذاشته میشود.
بدون نظر! اولین نفر باشید