افزایش سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان؛ چالشی برای کیفیت آموزش معلمان
یک متخصص در حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت که بالا رفتن سن ورود به دانشگاه، این نهاد را از فضایی تربیتی به مکانی برای جذب افرادی با هویت مشخص تغییر...
حمیدرضا قائمپناه، کارشناس آموزش و پرورش، در گفتوگو با محورنیوز اظهار کرد: افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان میتواند دانشگاه را از محیطی تربیتمحور به مرکزی برای جذب افراد با هویت تثبیتشده تبدیل کند. وی افزود: مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، تربیت هویت حرفهای معلم است که عمدتاً در سالهای جوانی شکل میگیرد. افزایش سن ورود به دانشگاه، حتی با ورود تعداد کمی از داوطلبان بالای ۲۴ سال، میتواند فضای تربیتی و مشارکتی دانشجویان جوان را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
قائمپناه همچنین تصریح کرد: استناد به تجربه کشورهای OECD برای توجیه افزایش سن ورود به دانشگاه، نادرست است، زیرا سن شروع فعالیت معلمان در این کشورها ارتباط مستقیمی با سن ورود به دانشگاه تربیت معلم ندارد و دوره جوانی برای تربیت حرفهای معلمان رعایت میشود. وی تأکید کرد که حل کمبود معلم با تغییر سن امکانپذیر نیست و راهکار واقعی شامل سهمیههای منطقهای، مسیرهای اختصاصی و مشوقهای بومی است.
این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: افراد بالای ۲۳ سال تنها ۱.۶ درصد از داوطلبان را تشکیل میدهند و تغییر قانون برای این گروه کوچک با اصول سیاستگذاری و قانونگذاری مغایرت دارد. وی این تصمیم را برخلاف مصوبه ۸۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاستهای کلی تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت که این تغییر مسیر دانشگاه را از تربیتمحوری به اشتغالمحوری سوق میدهد.
قائمپناه در پایان، راهکار جایگزین را پایبندی به سقف سنی ۲۴ سال، توقف سیاستگذاریهای هیجانی، تقویت کانونهای ارزیابی و گزینش، اصلاح مسیر ماده ۲۸، برنامهریزی منطقهای و توسعه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و از رئیسجمهور خواست تا از ابلاغ این مصوبه پرچالش خودداری کند.
بدون نظر! اولین نفر باشید